Pages

SMILE:)

Tuesday, January 4, 2011

Kem Jati Diri USPTN di Agro Resort Setiu

After a long time i didn't involve in any outdoor activities, i was invited to be an instructor for this camp..warhhhhhhhh mmg dah lama tak masuk hutan...tengok tentatif ade abselling, night walk, kayak, orientering, jungle trekking...thoz xtiviti yg dah lama aku tak buat...so...the answer is yezzzaaaaaaa.... arjuna adventure team aderlah dalam 9 org kalo tak silap aku lah...tambah tolak campur bahagi dengan urusetia msn jadilah 17 org...peserta-peserta adalah dikalangan atlet sukma dan pelapis-pelapis yang terlibat dengan sukan macam berbasikal, tinju, badminton, wusyu, silat, angkat berat, gimnastik, table tennis dlll lah..aku pun tak ingat sangat...dari sekecik-kecik budak sampai sebesar-besarnya...yang paling kecik tak salah aku namanya naim..comel jerk..atlet gimnastik...

Bertolak dari kota bharu jam 9 pagidan tiba di Agro Resort, Setiu lebih kurang jam 12 tengahari ( anggap je pemanduan yang perlahan walaupaun ada salah sorang ursetia dah kena saman...hehehehe )....sesi taklimat dan makan tengahari....Aktiviti pertama dilakukan disebabkan hujan ialah game...ikut perancangan awal aktiviti abselling sepatutunya tp cuaca tak mengizinkan, so main je la aper2 game yang terlintas di fikiran kiterorang...hehehehe...bertindak pantas supaya budak2 ni tak bazirkan masa dan bleh berehat..hahaha...macam2 yang dimainkan contohnya permainan "kepala n ekor", saper plg panjang, chap kali chap,  bulatan manusia plg kecik, main budu dll...aku sebenarnya tak tahu nama spesifik setiap permainan, so aku belasah aje lah...hampir jam 7 mlm xtiviti ni selesai dan peserta diberi masa rehat untuk makan malam, solat dan kembali ke dewan jam 8.30malam untuk LDK...
Kita lihat sape lagi panjang

berat weih sore2 budok2 ni...makey gapo laaaa

Sesi LDK aku diberi tugas untuk mengendalikannya so aku buatlah apa yang patut..hahaha...tp last2 aku bagi je kat a.sherin untuk jd MC...i ni celoteh secara tak formal ni hampeh skitttt....hakhak...budak2 ni kena buat logo, moto n yang macam biasa2 benda kena buat dalam LDK..hehe...sekadar isi masa n bentuk kerjasama antara mereka sebagai satu kumpulan...dan selepas itu mereka dikehendaki membentangkan hasil kerja mereka...disebabkan nama kumpulan mereka berdasarkan nama ikan air tawar, wujudla sedikit masalah bagi mereka untuk melukis ikan tersebut...masa tuh la bleh aku tengok ikan sepat dah jadi macam pirahna, ikan keli jadi haruan, kelisa dah jadi puyu...hahahaha...kelakar habis...tp yang penting dorang berusaha lukis dan ada alasan masing2 kenapa pilih ikan tersebut...ada sorang budak tanye..."kak macam mana rupa ikan harun...aiyarkkkkkk, aku pun tak reti nak cakap"....jawapan aku..."awak lukis je ikan keli, pastu buang misai dia..hahahaha.."sib baik aku jawab ngan budak sekolah, kalo ngan org tua mau aku kene sekeh...after all da group persembahkan hasil kerja mereka tibalah ke xtiviti yang ditunggu2 iaitu night walking tru da jungle dat lead us to Gunung Tebu...tp takderla sampai ke sana...yang bestnyer sebelum masuk tuh...guide dah crita habis dalam hutan tu ader macam2 binatang termasuk pak beruang la...n macam2 cerita mistik..haiiiyaaaaaa...aku pom serammmm....

Di saat mendengar taklimat daripada guide..ho ho...

Mula-mula urusetia dulu yg dibawa masuk untuk berada di check point tertentu...aku ok je nak tunggu check point or nak jalan malam dalam hutan just yg paling aku tak suka ialah PACAT....huhu...musim hujan...bayangkanlah....sebelum masuk habis seluruh kaki aku lumur minyak panas macam yg org soh..dikatakan pacat tak serang kalo pakai minyak...ha ha ha...punyalah percaya mmg aku sapu habis....check point pertama, awal lg nak tunggu...baik dok yg last2..so urusetia msn yg dok situ...sampai check point kedua adalah plak pocong tiruan n kubur siap pasang lilin lagi..adoiiii.....xjadi jaga kat situ...sengallll.....sib baik jalan ramai2...yang budak2 ni lepas sorang2 tak tahulah camner...hakhak...last2 sampai ke main check pont pom urusetia still beramai2..hahaha...penakut rupanya semua...akhirnya semua tunggu kat situ dalam gelap...sorang2 peserta sampai..ada yg ok n steady, ada yg cuak, macam2 gaya...yang paling comel..barisan 5 atlet cilik yang jalan bersama sampai last skali...berair mata aku tngk si kecik tuh...tap aku salute dorang buat jugak sampai habis...dorang diberi pemantauan special skit almaklumlah budak kecik masuk hutan.Yang menunggu plak jadi mangsa pacat yang sangat banyak....aku dah tak kisah dah...ko nak naik ko naik...kuar hutan baru aku cari ko...huhu..redhaaaaaaa......bila dah tiba semua peserta, perjalanan keluar bermula...menggunakan laluan yang lain...kali ni peserta diberikan sebatang lilin menemani dan bergerak dalam kumpulan...setibanye di penamat aku rasa ada benda sejuk di pipi dan bilaku sentuh CONFIRRRRRRRMMMMMM PACATTTTT.....masa bile nyer dia naik....huhu mentang2 tak dapat naik betis dia lompat teruske pipi..ho ho...sangat kejam....menggeletik aku geli...aku cabut dan ntah aku lemparkan kepada saper...hahahahaha....sib baik pipiku masih kekal tak berdarah...budak2 macam2 ragam membuang pacat yang menggigit...eiiiiiiiiiii...dunno why but i really hate them!!!!jam 3.30 pagi semua peserta selamat sampai.

Next day aktiviti basah...hehehe...hari ni banyak akticiti di air je...apatah lagi hari mmg hujan pun...dan satu aktiviti yg aku sendiri tak pernah buat n confirm la nak try buat adalah terjun tasik from jambatan...haaaaaaaaa....walaupun nampak senang tp ckup membuatkan adrenalin mengalir deras!!!

Sumpah memang gabra dowh masa ni!!!

Aku salute habis kat adik2 gimnastik yang kecik2 tapi berani..lepas tuh ada lak aktiviti budak2 ni buat rakit..mari kita tengok sape yang tenggelam!!!

gigih betul budak2 ni...sape kate budak2 tak reti buat rakit?

Aktiviti terakhir yang sempat dibuat sebelum balik ialah jungle tracking...aku mmg suka masuk hutan ni...dah lama tak masuk...melihat keindahan alam ciptaan Tuhan...tenang jer....hijau mata memandang...pengalaman yang best untuk dikongsikan...naik turun bukit, panjat pokok tumbang, kuar masuk gua...best2....serius best.

Macam-macam pengalaman yang diperoleh...sesungguhnya kegiatan outdoor ni best n menyeronokkan..aku takkan pernah lupa setiap memori yang pernah aku dapat dengan kawan2 outdoor sejak dari bangku sekolah, universiti n skrg ni....setiap detik setiap langkah itulah kembara ( kata-kata hikmah dak2 kembara ms kat ito )...LOVE IT!